mba logo heb

apply button

לשיחה עם יועץ לימודים
1-800-300-032

univ logo2

אשכול - ניתוח רשתות והתנהגות בסביבה וירטואלית

מטרת האשכול:

באשכול זה לומדים הסטודנטים על טכנולוגיות ויישומים ברשתות בדגש על רשת האינטרנט וכן מקבלים כלים מחקריים לניתוח רשתות וניתוח התנהגות בסביבה וירטואלית.

מקצועות:

 אחראי User Engagement, מנהל שירותים מקוונים, אחראי קהילה מקוונת. תפקידים נוספים: תפקידים בשרותי בטחון (חוץ ופנים), אפידמיולוגיה ובריאות הציבור, יעוץ עסקי (דוגמא: זיהוי מובילי דעת), אקטיביזם חברתי (דוגמא: גיוס), ועוד רבים.

מערכת שעות מומלצת באשכול זה:

*קורסי חובה משותפים לחוג (סה"כ 25 שש"ס למסלול א' ו-27 למסלול ב'):

תהליכי עבוד נתונים (שפת פייתון) - 2 שש"ס

שאון דיגיטאלי - 3 שש"ס

שיטו מחקר א' - 2 שש"ס

סוגיות עכשוויות באמינות ואבטחת מידע - 2 שש"ס

קהילות וירטואליות - 2 שש"ס

תקשורת מתווכת מחשב - 2 שש"ס

כלכלת מידע - 2 שש"ס

שיטות כמותיות א' - 2 שש"ס

קבלת החלטות בעידן Big Data - שש"ס

סמינר מחקר - 2 שש"ס (חובה למסלול א')

שיטות מחקר איכותניות - 2 שש"ס (חובה למסלול א')

  

*קורסי קורסי בחירה השייכים לאשכול (סה"כ 14 שש"ס לשני המסלולים):

טכנולוגיות ברשת האינטרנט - 2 שש"ס

אנליזת רשתות - 2 שש"ס

המשתמש המחובר - בין השתתפות למעורבות - 2 שש"ס

ויזואליזציה - 2 שש"ס

מדע, טכנולוגיה ןחברה - 2 שש"ס

אקטיביזם על בסיס נתונים - 2 שש"ס

שיטות כמותיות ב' - 2 שש"ס

 

 

אשכול - מדעי הנתונים

מטרת האשכול:

באשכול זה לומדים הסטודנטים שיטות וכלים טכנולוגיים המשמשים לפעולת ניתוח במטרה למצות מהם תובנות חדשות וניבויים לעתיד.

מקצועות:

מדען המידע (Data Scientist); בוגרי האשכול שאינם עובדים כמדעני מידע יוכשרו להרחיב את הגדרת תפקידם להבליט ולפתח את היבטי המידע, כולל איזה מידע לאסוף ואלו ניתוחים בשיטות מדעי הנתונים עשויים לשרת את הארגון. לדוגמא, מנהל מוצר יוכל לתכנן לא רק את ניהול המוצר עצמו אלא גם את המידע סביב המוצר, כולל תגובות אליו במדיה החברתית וכדומה. מנהל שרות לקוחות ועוד תפקידים כנ"ל.

מערכת שעות מומלצת באשכול זה:

*קורסי חובה משותפים לחוג (סה"כ 25 שש"ס למסלול א' ו-27 למסלול ב'):

תהליכי עבוד נתונים (שפת פייתון) - 2 שש"ס

שאון דיגיטאלי - 3 שש"ס

שיטו מחקר א' - 2 שש"ס

סוגיות עכשוויות באמינות ואבטחת מידע - 2 שש"ס

קהילות וירטואליות - 2 שש"ס

תקשורת מתווכת מחשב - 2 שש"ס

כלכלת מידע - 2 שש"ס

שיטות כמותיות א' - 2 שש"ס

קבלת החלטות בעידן Big Data - שש"ס

סמינר מחקר - 2 שש"ס (חובה למסלול א')

שיטות מחקר איכותניות - 2 שש"ס (חובה למסלול א')

 

*קורסי קורסי בחירה השייכים לאשכול (סה"כ 14 שש"ס לשני המסלולים):

אחזור מידע - 2 שש"ס

תורת הנתונים - 2 שש"ס

אנליזת רשתות - 2 שש"ס

מבוא לעקרונות מידת מכונה - 2 ש"ס

מודלים לניבוי - 2 שש"ס

ויזואליזציה - 2 שש"ס

שיטות כמותיות ב' - 2 שש"ס

 

 

 

מערכת שעות מחזור תשע"ח

תקופה 1: 17.10.2017 - 15.12.2017

תקופה 2: 19.12.2017 - 16.02.2018

תקופה 3: 20.02.2018 - 04.05.2018

תקופה 4: 08.05.2018 - 06.07.2018

תקופה 5: 10.07.2018 - 17.09.2018

תקופה 6: אוקטובר 2018 - דצמבר 2018

תקופה 7: דצמבר 2018 - פברואר 2019

  • פרקטיקום ועבודה מסכמת (4900) 
  • מחקר תזה

* שימו לב כי המערכת נתונה לשינויים

מערכת שעות מחזור תשע"ז

תקופה 1: 01.11.2016 - 27.12.2016

תקופה 2: 03.01.2017 - 21.02.2017

תקופה 3: 28.02.2017 - 02.05.2017

תקופה 4: 09.05.2017 - 11.07.2017

תקופה 5: 18.07.2017 - 19.09.2017

תקופה 6: אוקטובר 2017 - דצמבר 2017

תקופה 7: דצמבר 2017 - פברואר 2018

  • פרקטיקום ועבודה מסכמת (4900) - ד"ר רות אש
  • מחקר תזה

 

 שימו לב כי המערכת נתונה לשינויים

** קורס בחירה

***קורס חובה לקבלת ספח סרפנות

החוג לניהול מידע וידע

החוג פועל עפ"י מודל ה-iSchools המקובל בעולם, המתמקד בחקר המידע על כל היבטיו.

במסגרת התכנית לתואר מ.א. בניהול מידע וידע, הסטודנט ילמד על ההתנהגות האנושית מול מידע ושיטות טכניות מעולם ה-Data Science לניתוח מידע. הבוגר יוכל להשתלב בתפקידים שונים, כגון Data Scientist, User Engagement Manager ותפקידים בתחום המודיעין העסקי, שיווק מקוון, פרטיות המידע ועוד.

ההרשמה לשנת לימודים תש"פ תחל ב-20.01.2019!

 ההרשמה מתבצעת באמצעות פורטל ההרשמה של אוניברסיטת חיפה.

לאחר ביצוע ההרשמה בפורטל יש למלא את השאלון למועמד ולהעבירו למזכירות החוג באמצעות הדוא"ל או בפקס: 04-8249194.

להתרשמות מתוכנית הלימודים יש ללחוץ כאן.

בהמשך תהליך הקבלה תוזמן/י לבחינת כניסה לראיון.

לפרטים נוספים ולכל שאלה ניתן לפנות למרכזת החוג, אננא ובר.

our Instagram and Facebook

החוג לניהול מידע וידע, הפקולטה לניהול

בניין ג'ייקובס, קומה 5

אוניברסיטת חיפה - שד' אבא חושי 199, הר הכרמל, חיפה , 3498838

מחקר ופרסומים

בחלק זה תמצאו מידע על עבודת המחקר של חברי הסגל והסטודנטים בחוג, בכלל זה:

- פרסומים של חברי סגל החוג בכתבי-עת מדעיים.

- פרסומים של חברי סגל החוג בתקשורת.

- עבודות התזה של סטודנטים בחוג במסלול המחקרי.

- עבודות הגמר של סטודנטים בחוג במסלול המעשי.

- עבודות מחקר בהנחיה משותפת של חברי סגל החוג.

- מצגות מכנסים של החוג.

- קולות קוראים להשתתפות בכנסים שהחוג שותף בארגונם.

- מרכזי מחקר שהסגל והסטודנטים בחוג שותפים בהם.

תכנית הדוקטורט בחוג לניהול מידע וידע

בתי ספר למידע (iSchools) במדינות שונות בעולם, המקנים כלים ומיומנויות בנושא המידע, צומחים ומרחיבים את היצע תוכניות הלימוד שלהם.

כחלק מההתפתחות הטבעית של התחום ומתוך דגש על איכות המחקר וההוראה בתחומי המידע והידע השונים, קיים צורך ניכר בהכשרת חוקרים בתחום. מטרתה העיקרית של תוכנית הדוקטורט היא אפוא להכשיר חוקרים אשר יקדמו את הפיתוח האקדמי של לימודי המידע, וישמשו בתפקידי מחקר והוראה במוסדות אקדמיים, ציבוריים ופרטיים.

החוג שלנו מציע שילוב של מצויינות מחקרית עם סביבה חברתית-מחקרית תומכת. הדוקטורנטים שלנו פעילים מאד גם בפרסום התהליך המחקרי שלהם בבמות בינלאומיות מובילות.

אם סיימתם תואר שני מחקרי בציונים גבוהים ואתם מחוייבים למחקר אקדמי, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר.

 

לימודי דוקטורט

  1. תקנון
  2. טפסים

לימודי מחקר מקדים

  1. תקנון
  2. טפסים

מסלול ישיר לדוקטורט

לפירוט התוכנית ותנאי קבלה- לחצ/י כאן

בעלי תפקידים

מידע למועמד

 

מועדי הרשמה

הרשמה לשנה"ל תש"פ נפתחת ב-20 בינואר 2019, י"ד בשבט תשע"ט, ותסגר באוגוסט 2019 (תחילת הלימודים - אוקטובר 2019, תשרי תש"פ, סמסטר א' תש"פ).

 

מטרת הלימודים

החוג לניהול מידע וידע פועל על פי מודל עולמי הנקרא ischools, תחום אקדמי ששם במוקד את מושג המידע וחוקר אותו על כל היבטיו.

תוכנית הלימודים מתייחסת להיבטים התנהגותיים, טכניים וכלכליים של המידע. כל בוגר יוכל לענות או לחקור, במסגרת מקום העבודה, שאלות מעשיות הקשורות למידע - כגון:

מה גורם לאדם לשתף מידע, מאיזה סוג ועם מי? מהי השפעה של הביקורת המקוונת (online reviews) על צרכנים?

איך מזהים ב-BIG DATA מידע רלוונטי לארגון? איך מנתחים מידע טקסטואלי? איך מציגים מידע רב-מימדי?

איך עושים כסף ממוצר חינמי? איך מתמחרים מוצר ייחודי שאין לגביו מידע שוק?

 להרחבה בנושא, ראו את דבר ראש החוג.

לתקנון הלימודים- לחצ/י כאן

 

מבנה הלימודים

הלימודים אורכים כשנתיים, המחולקות ל:

1. יום לימודים מלא פעם בשבוע (יום ג') לאורך שנה וחודש (ברצף), בעת הצורך ובהודעה מראש, יתכן שיתקיימו ימי לימוד בימי שישי

2. כשנה של כתיבת תזה או עבודת גמר/פרקטיקום והצגתה ביום עיון חוגי.

תכנית הלימודים בחוג מובנית כרצף שתחילתו בלמידה כללית במסגרת כיתתית ובשלבים המתקדמים יותר של התכנית פיצול על-פי מסלולי הלימוד השונים עד למיקוד בנושא ההתמחות והמחקר הספציפי בו בוחר התלמיד.

הלימודים מתקיימים בשני מסלולי לימוד:
מסלול א'- מסלול הכולל למודים בהיקף 32 שש"ס וכתיבת עבודת גמר מחקרית- תזה
מסלול ב'- מסלול הכולל למודים בהיקף 40 שש"ס, ביצוע פרקטיקום וכתיבת עבודה מסכמת בעקבותיו.
בנוסף מוצעת התמחות בספרנות שתקנה ספח לתעודה האקדמית. תלמידים המעוניינים בקבלת ספח בספרנות בנוסף לתעודת התואר השני מחויבים לקחת את מלוא הקורסים המשויכים לתכנית ההתמחות בספרנות.

התכנית בנויה מ-7 תקופות לימוד. כל תקופה בת שמונה שבועות (כך שכל קורס כולל שמונה מפגשים) ולאחר מכן שבוע בו מתקיימות הבחינות ומוקדש לסיום חובות הקורס. במהלך התקופה מלבד הנוכחות השוטפת בשיעורים ניתנות גם מטלות כיתתיות ומטלות בית, אשר נעשות באופן יחידני או בקבוצות קטנות על-פי דרישות הקורס.

 

תנאים מינימאליים להרשמה

1. ציון של 80 לפחות בתואר הראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל. 
מועמדים בוגרי אוניברסיטאות מוכרות בחו"ל או בוגרי אוניברסיטאות בעלות שלוחות בישראל, אשר פועלות באישור המועצה להשכלה גבוהה, יחויבו לעמוד בהצלחה בבחינת GRE, או בלימודי השלמה במסגרת התואר הראשון. 
מועמדים בעלי ציון תואר ראשון בין 76 ל-79, אשר ועדת הקבלה החוגית תמליץ על קבלתם, יוכלו להתקבל במעמד על-תנאי ויחויבו לעמוד בממוצע ציונים בתקופות הלימוד הראשונות שיקבע ע"י  החוג.

2. בחינת כניסה בשפה באנגלית המכסה תכנים לשוניים וענייניים מטעם החוג.

3. ראיון קבלה.

4. ידע בעברית - מועמד בעל תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה, ששפת ההוראה בו אינה עברית, חייב לעמוד בבחינת ידע בעברית ברמה הנדרשת על-ידי האוניברסיטה כתנאי קבלה.

5. ידע וניסיון בעבודה עם מחשב.

 

הרשמה

הרשמה לשנה"ל תשע"פ נפתחת ב-20 בינואר 2019, י"ד בשבט תשע"ט, ותסגר באוגוסט 2019 (תחילת הלימודים - אוקטובר 2019, תשרי תש"פ, סמסטר א' תש"פ).

ההרשמה מתבצעת דרך פורטל ההרשמה של אוניברסיטת חיפה: https://candidate.haifa.ac.il/irj/portal

 

תהליך קבלה

1. לאחר ההרשמה בפורטל ההרשמה של האוניברסיטה, על המועמד למלא את השאלון למועמד ולהעבירו במייל למזכירות החוג.

2. לאחר קבלת ההרשמה והשאלון במזכירות החוג מוזמן המועמד לאחד ממועדי הבחינה.

- הבחינה הינה בחינה פנימית של החוג.

-הבחינה כוללת כ-31 שאלות בררה-מרובה ו-2 קטעי הבנת הנקרא עם שאלות נכון/לא-נכון.

-הבחינה בשפה האנגלית ומתבצעת על-גבי מחשב.

-הבחינה כוללת הבנת הנקרא, ידע כללי של מושגים בתחום ושימוש במנועי חיפוש ומאגרי מידע ברשת.

-אורך הבחינה - שעה.

3. מיד עם סיום הבחינה מתבצעת הראיון. הראיון מתבצעת בדרך כלל במתכונת של קבוצות קטנות (3-5 מועמדים) ואורך כשעה. אופי הראיון הוא של הכרות ושיחה קצרה אודות הרקע האישי והמקצועי של המועמדים, רקע מטעם חבר הסגל המראיין על החוג ואופי הלימודים ועוד.

4. תוצאות הבחינה וחוות דעת המראיינים מרוכזות ע"י מזכירות החוג ועוברות לועדה החוגית לתואר שני (ועדת קבלה) אשר מעבירה את המלצותיה בדבר קבלה לרשות ללימודים מתקדמים. לאחר אישור הרל"מ יוצא ממדור ההרשמה מכתב קבלה רשמי אליו מצורף התשלום הראשון ע"ח שכר לימוד. ביצוע התשלום מבטיח את המקום במחזור אליו נרשם והתקבל המועמד.

 חשוב לדעת כי ללא הצגת המסמכים המקוריים (או העתק נאמן למקור) של התעודה וגיליון הציונים של התואר הראשון, לא ניתן לקבל את אישור הרל"מ גם אם הועברה המליצה לקבלה על ידי  הועדה.

 

שכר לימוד

שכ"ל בתכנית הינו שכ"ל אוניברסיטאי רגיל. העומד על 200% שכ"ל עבור שנתיים אקדמיות (ומהווה מינימום שכ"ל לתואר שני). תלמיד מסלול א' (מסלול עם כתיבת עבודת גמר מחקרית - תזה) הממשיכים לשנה שלישית ישלמו 10% שכ"ל עבור שנת הלימודים השלישית.

(ע"פי החלטת המל"ג שכ"ל שנתי לתואר שני שנה"ל תשע"ט עומד על ש"ח)*.

*תעריף זה אינו כולל תשלומים נלווים (אבטחה, שירותים וכיו"ב), על פי תקנון שכ"ל.

 

תקשורת

טלפון: 04-8288963, 04-8288981

דוא"ל: ischool@univ.haifa.ac.il
 
       aweber@univ.haifa.ac.il

מלגות

החוג מעודד את תלמידיו להגיש בקשות ולהתמודד על מענקים, פרסים ומלגות.

בקטגוריה זו ניתן למצוא קישורים לקולות קוראים ולאתרי מלגות.
אנו ממליצים לכם, התלמידים בחוג, להכנס מידי פעם לקישורים הללו ולעבור על המלגות והקולות הקוראים. אנו מצידנו נעשה ככל שביכולתנו לתמוך בבקשות שתגישו.

אוניברסיטת חיפה

מלגות לתואר שני - אוניברסיטת חיפה (הרשות ללימודים מתקדמים)

מומלץ לקורא את תקנון המלגות לתואר שני מטעם אוניברסיטת חיפה. התקנון מפרט את מגוון המלגות המוענקות לסטודנטים לתואר שני מטעם אוניברסיטת חיפה (דרך הרשות ללימודים מתקדמים), התהליך להעברת הבקשות/המלצות לקבלת המלגה והקריטריונים לקבלתה.

מלגות מקרנות חיצוניות (הרשות ללימודים מתקדמים)

קולות קוראים מקרנות ומרכזי מחקר חיצוניים המועברים לרשות ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה ומרוכזים באתר הרל"מ.

ריכוז מלגות באתר דיקנאט הסטודנטים באוניברסיטת חיפה

מלגות מגופים שונים מרוכזות ומפורסמות באתר דיקנאט הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה- מלגות על בסיס סוציו-אקונומי ומלגות הצטיינות.

שונות 

  1. מלגות באתר משרד החינוך- ריכוז כל הקרנות המעניקות מלגות בחלוקה על פי קריטריונים שונים- לחצ/י כאן
  2. ריכוז מלגות באתר התאחדות הסטודנטים בישראל- לחצ/י כאן
  3. קרן הסיוע לסטודנטים המשותפת למועצה להשכלה גבוהה ולמשרד החינוך והתרבות-
    לקול הקורא- לחצ/י כאן
    להוראות והנחיות- לחצ/י כאן
  4. מלגות משרד המדע והטכנולוגיה- לחצ/י כאן
  5. מלגות מפעל הפיס (מלגות לציבור הרחב לשכ"ל מלא, מלגות חד שנתיות, מלגות למגזר הערבי)- לחצ/י כאן
  6. מלגות אייסף ( ISEFI ), הקרן הבינלאומית לחינוך- לחצ/י כאן
  7. מלגות היא"ס (עולים חדשים)- לחצ/י כאן
  8. מלגות נעמ"ת (לסטודנטיות בלבד)- לחצי כאן
  9. פרויקט "רבדים" בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה (העשרה בנושאי יהדות ואקטואליה)- לחצ/י כאן

מלגות מחקר 

  1. מלגות מחקר בנושא השואה ע"ש נתן דורסט ז"ל
    לקול הקורא- לחצ/י כאן
    לטופס בקשת מלגה- לחצ/י כאן
  2. מלגות מחקר בתחום הזדקנות בקהילה מטעם "הקרן לקידום חקר הזקנה" שבמרכז לחקר ולימוד הזקנה
    לקול הקורא-
    לחצ/י כאן
    לטופס בקשת מלגה-
    לחצ/י כאן

 

 

מערכת שעות מחזור תשע״ו

שם הקורס קוד הקורס סילבוס מרצה
תקופה 1 - 13.10.2015-18.12.2015      
אוריינות מידע 4010 סילבוס ד"ר רותי אש
אחזור מידע 4030 סילבוס ד"ר אסנת מוקרין
שיטות מחקר א' 4300 סילבוס ד"ר ירון אריאל
       
תקופה 2 - 15.12.2015-09.02.2016      
תרבות ומידע בהיבט איכותני 5210 סילבוס ד"ר תמר יוגב
ארגון מידע 4020 סילבוס ד"ר אסנת מוקרין
תהליכי עיבוד נתונים 5207 סילבוס ד״ר רון בקרמן
       
תקופה 3 - 16.02.2016-12.04.2016      
קהילות וירטואליות 4060 סילבוס פרופ׳ שיזף רפאלי
תורת הנתונים 1 5205 סילבוס ד"ר רון בקרמן
סמינר מחקר ביצירתיות וחדשנות א' 5202 סילבוס  ד"ר תמר יוגב
שיטות כמותיות א' 4100 סילבוס ד"ר לינור הדר
       
תקופה 4 - 03.05.2016-28.06.2016      
אינטרנט: מהעכבר לענן 5211 סילבוס ד"ר אסנת מוקרין
תורת הנתונים 2 5206 סילבוס ד"ר רון בקרמן
מבנה וניתוח של רשתות חברתיות 5212 סילבוס ד"ר אסנת מוקרין
סמינר מחקר 4500 סילבוס ד"ר דפנה רבן
סוציולוגיה של ארגונים 5012 סילבוס ד"ר תמר יוגב
סמינר מחקר ביצירתיות וחדשנות ב' 5203 סילבוס ד"ר תמר יוגב
       
תקופה 5 - 05.07.2016-30.08.2016      
שיטות כמותיות ב' 4200 סילבוס ד"ר ניצה ברקן
שיווק שירותי מידע 4080 סילבוס ד"ר יואל אסרף
שיטות מחקר ב' 4400 סילבוס ד"ר ירון אריאל
מערכות לתיעוד מידע** 5201 סילבוס ד"ר אסף טרקטינסקי
       
תקופה 6 - 01.11.2016-27.12.2016      
חקיקה, אתיקה וסטייה במידע 4070 סילבוס ע"ד דלית קן-דרור פלדמן
כלכלת מידע 4050 סילבוס ד"ר דורית גייפמן
ביבליומטריה** 5200 סילבוס ד"ר אבישג גורדון
פיתוח משחקים לארגונים 4065 סילבוס גב' גנית ריכטר
מבוא חעקרונות למידת מכונה 5213 סילבוס פרופ' לרי מנוביץ
       
תקופה 7 - דצמבר 2016- פברואר 2017      
פרקטיקום ועבודה מסכמת 4900    
מחקר תזה      

 * נתון לשינויים

** קורס חובה לקבלת ספח ספרנות

תכנית הלימודים לתואר מ"א בניהול מידע וידע

מטרת התכנית היא להכשיר חוקרים ואנשי מקצוע בתחום פורץ הדרך של מידע וידע. בתוך התכנית קיימים 4 אשכולות לימוד עם דגשים שונים: ניתוח רשתות והתנהגות בסביבה הוירטוואלית; מדעי הנתונים; ניהול משאבי מידע וידע בארגונים; וספרנות וארכיונאות. התכנית שואבת מתחומי לימוד שונים, כגון מדעי החברה, ניהול ומדעי המחשב, אך ממקדת אותם למטרה אחת - להבין את המידע, איך הוא נוצר ונצרך, ואיך להפיק ממנו תועלת.

הבוגר יוכל להשתלב בתפקידי מידע שונים, כגון Data Scientist, User engagement Manager ,Capitalize User Engagement Manager, ותפקידים בתחום שיווק מקוון, פרטיות המידע ועוד. בנוסף, גם מי שבוחר לא לעבוד באחד המקצועות האלה ייקח מהתכנית את היכולת להרחיב את הגדרת תפקידו בצורה שמבליטה את היבטי המידע. פרטים יש למצוא בדפים הייעודים של 4 אשכולות הלימוד. בכל אחד מהאשכולות הללו, ניתן ללמוד בשני מסלולי לימוד שונים: מסלול מחקרי (מסלול א') ומסלול מעשי עם עבודת גמר (מסלול ב').

מערכת השעות המלאה של שנה"ל תשע"ח, לדוגמה (נתון לשינויים ב-תשע"ט)

 

תנאי סיום הלימודים בתכנית

המסיימים בהצלחה את תכנית הלימודים יהיו זכאים לתואר מוסמך האוניברסיטה בניהול מידע וידע (M.A.).

לימודים במסלול א' כוללים לימודים בהיקף של 32 שעות לימוד (שש"ס) ועבודת גמר מחקרית;
לימודים במסלול ב' כוללים לימודים בהיקף של 40 שעות לימוד ועבודה מסכמת.

על כל סטודנט במסלול א' להשתתף לפחות בשני קורסים הדורשים עבודה סמינריונית;
על כל סטודנט במסלול ב' להשתתף לפחות בשלושה קורסים כאלה.

תלמיד חייב להשיג ממוצע משוקלל סופי של 76 לפחות כדי להיות זכאי לתואר M.A. בניהול מידע וידע.

מבנה הציון

  • מסלול א' - עם עבודת גמר מחקרית
    • קורסי חובה ובחירה 40%
    • עבודות סמינריוניות 20%
    • עבודה גמר מחקרית - תזה 40%
  • מסלול ב' - מעשי עם עבודה מסכמת
    • קורסי חובה ובחירה 60%
    • עבודות סמינריוניות 20%
    • עבודה מסכמת 20%

מסלול מעשי

על המסלול:
המסלול המעשי כולל בתוכו פרקטיקום וכתיבת עבודת גמר המבוססת על הפרקטיקום. המסלול מותאם לסטודנטים אשר מבקשים ליישם במסגרת לימודיהם את הכלים שלמדו בפועל תוך ליווי ותמיכה של הסגל האקדמי והמקצועי של החוג.
במסגרת מסלול זה על התלמידים להשלים היקף קורסים של 40 שש"ס ולהשלים פרקטיקום של לפחות 80 שעות בארגון ידע. בסיום הפרקטיקום על סטודנט להגיש עבודת גמר המבוססת על הפרויקט אותו ביצע במסגרת לימודיו.

דרישות המסלול:

  • במסלול זה נדרש התלמיד ללמוד את קורסי הליבה שבתכנית הלימודים בחוג עד להשלמת 40 שש"ס.
  • במסגרת קורסים אלו על התלמיד לכתוב לפחות 3 עבודות סמינריוניות. משקל קורסים אלו יהווה 20% מהציון הסופי בתואר (קורסים אלו יקבעו ע"י הועדה החוגית לתואר שני ויעודכנו מידי שנה בהתאם לתכנית הלימודים).
  • ביצוע פרקטיקום, כתיבת עבודת גמר עפ"י דרישות ונהלי החוג, והצגתה ביום עיון חוגי בסיום שנה ב'.

מבנה הציון הסופי:

 60% - קורסים 

20% - קורסים שבמסגרתם נכתבו עבודות סמינריוניות

20% - עבודת גמר של הפרקטיקום 

שלבים לכתיבת העבודה והפרקטיקום:

כל תהליך ביצוע הפרקטיקום מתבצע במסגרת של קורס מובנה, שמטרתה ללוות את כל הסטודנטים שבחרו במסלול זה לבצע את עבודתם. כלומר, הסטודנט מלווה גo על ידי הארגון שבקרבו מתבצע הפרקטיקום (ראו מטה) וגם על ידי חבר סגל אקדמי בקורס שמרכז את כל הפרקטיקומים.

1. בחירת תחום עניין - במהלך תקופות הלימוד הראשונות פוגש הסטודנט את הזויות והאלמנטים השונים בתחום ניהול המידע והידע. העניין שנוצר מתוך קורס, שיעור, סמינר או אפילו הרצאה ביום-עיון, יכול להוביל את הסטודנט לנושא מתאים. 

כחלק מההכנה לפרקטיקום יובאו בפני הסטודנטים דוגמאות ואפשרויות לפרויקטים הניתנים לביצוע במסגרת הפרקטיקום.

2. בחירת מסגרת לפרקטיקום – כרגיל משמעות השלב הזה הוא בחירת ארגון לעבוד במסגרתו על הפרויקט. הארגון – או ההקשר, אם לא מדובר בארגון ספציפי -- אינו חייב להיות קשור לתחום העיסוק של התלמיד בחיי היום-יום; להיפך - סטודנט הבוחר לבצע את הפרקטיקום במקום עבודתו, עליו לקבל אישור לכך ולהגדיר את הפרויקט כך שלא יהיה כחלק מעבודתו ביומיום.

3. הגדרת הפרויקט וכתיבת ההצעה - יחד עם איש הקשר בארגון ומנחה הפרקטיקום מטעם החוג, לומד הסטודנט את הארגון ואת תחום העניין בו בחר לכדי הגדרת פרויקט לביצוע בארגון במסגרת שעות הפרקטיקום. כתיבת ההצעה לפרויקט מתבצעת כחלק מקורס "פרקטיקום'" שאורכו שנה אקדמית שלמה, במסגרתו חבר סגל אקדמי מלווה את התהליך כולו.

בסיום הקורס וכחלק מדרישותיו, על הסטודנט להגיש את הצעת הפרויקט.

4. ביצוע הפרקטיקום - לאחר אישור הצעת הפרויקט ע"י החוג מבצע הסטודנט את הפרקטיקום הלכה למעשה. הקורס של הפרקטיקום מספק הנחייה אקדמית על ידי חבר סגל אקדמי, ויש גם ליווישל מנחה מקצועי מתוך הארגון. בנוסף מתקיימות פגישות אישיות וקבוצתיות הנקבעות ע"י מרצה הקורס.

5. כתיבת והגשת עבודת הגמר - עם סיום הפרקטיקום כותב הסטודנט את עבודת הגמר. העבודה משלבת את הבסיס התאורטי ואת עבודת השדה עפ"י המתווה המועבר כחלק מדרישות הקורס של הפרקטיקום.

טפסים:
סילבוס הקורס - פרקטיקום
קול קורא לארגונים להצעת מקום/פרויקט לפרקטיקום

מסלול מחקרי

על המסלול:

המסלול המחקרי משתלב עם האוריינטציה המחקרית של החוג. מטרת המסלול הינה להביא את התלמיד לידיעה מעמיקה בתחום הידע בו הוא בוחר להתמקד, מתוך מגוון רחב של נישות בעולם ניהול המידע והידע, וכן מומחיות ברמה של מוסמכי אוניברסיטה בשיטות לביצוע מחקר אקדמי. השלב הסופי במסלול זה הוא כתיבת עבודת הגמר המחקרית (התזה), המחייב שליטה במחקר הקיים בנושא, והוספת תרומה לספרות על ידי שיש בכלים ושיטות שנלמדו בתכנית.  התזה מתבצעת בהנחיה צמודה ואישית של חבר סגל אקדמי.

דרישות המסלול:

  • במסלול זה נדרש התלמיד ללמוד את קורסי הליבה הכלליים שבתכנית הלימודים בחוג עד להשלמת 32 שש"ס.
  • במסגרת קורסים אלו על התלמיד לכתוב לפחות 2 עבודות סמינריוניות. משקל הקורסים שבמסגרתם נכתבו העבודות הללו הוא 20% מהציון הסופי בתואר (קורסים אלו יקבעו ע"י הועדה החוגית לתואר שני ויעודכנו מידי שנה בהתאם לתכנית הלימודים).
  • כתיבת עבודת גמר מחקרית (תזה) עפ"י דרישות ונהלי החוג, והצגתה ביום עיון חוגי בסיום שנה ב'.

מבנה הציון הסופי:

40% - קורסים

20% - קורסים שבמסגרתם נכתבו עבודות סמינריוניות

40% - תזה

דוגמאות למחקרים בתחום:

המחקרים בתחום מגוונים ורבים. ניתן לראות מחקרים בהם פעילים אנשי הסגל שלנו בדפים שלהם וכן במרכזי המחקר השונים.
באתר של המרכז לחקר האינטרנט ניתן לראות דוגמאות למחקרים ופרויקטים המשלבים פרקטיקה ומחקר - יצירת כלים ושימוש בנתונים ללמידה, פיתוח ושכלול הכלים הללו (לדוגמא: קושייה, שיל ועוד).
שיתופי הפעולה המחקריים אינם נשארים רק בגבולות האוניברסיטה ונעשים גם עם חברות מובילות במשק (לדוגמא, שיתוף הפעולה עם מעבדות המחקר של IBM בחיפה בתחום הטכנולוגיות החברתיות) ועם ארגונים בינלאומיים (כמו לדוגמא פרוייקט ה-Socios של האיחוד האירופי).

שלבים לכתיבת תזה:

1. בחירת תחום עניין - השלב הראשון בכתיבת התזה הוא בחירת תחום העניין מתוך עולם התוכן של ניהול המידע והידע. את הזויות והאלמנטים השונים פוגש הסטודנט במהלך תקופות הלימוד הראשונות בקורסי הליבה, במפגשים חוגיים שונים כמו סמינרים וימי-עיון וכן בקורס סמינר מחקר א'.

2. בחירת מנחה - משבחר הסטודנט את תחום העניין המרתק אותו ובו הוא מעוניין להתמקד ולחקור, עליו למצוא מנחה אשר יעזור לו במיקוד התחום לנושא מוגדר. כל חבר סגל באוניברסיטה יכול לשמש כמנחה לתזה. בנוסף, ניתן לבקש אישור שכל אדם עם תואר דוקטור ישמש כמנחה-שותף יחד עם חבר סגל מהאוניברסיטה, או אפילו כמנחה יחיד. עם הגעתם להסכמה לעבוד יחד, חובה על הסטודנט להגיש לועדת המ"א את טופס ההסכמה להנחייה.
ו
עדת המ"א החוגית מחליטה האם לאשר את המנחים ואת נושא המחקר. 

לעיתים התהליך הוא הפוך: סטודנט מכיר מרצה שמעניין אותו במיוחד. הוא נפגש עם אותו מנחה כדי לשוחח על קשת הנושאים האפשריים להנחייה ע"י אותו חוקר, כלומר בחירת המנחה במקרה זה נעשית לפני בחירת הנושא.

3. כתיבת ההצעה - יחד עם המנחה מצמצם התלמיד את נושא המחקר לכדי שאלת מחקר ומתחיל בכתיבת הצעת המחקר. הקורס "סמינר מחקר ב" המתקיים במקביל לשלב זה, מלווה את הסטודנט בתהליכי הכתיבה הללו, תוך לימוד הכללים והכלים לכתיבה נכונה ויעילה של הצעת המחקר לתזה.

בסיום הקורס "סמינר מחקר ב" וכחלק מדרישות הקורס, על הסטודנט להגיש את הצעת המחקר לתזה לשיפוט המנחה שלו.  במידה ויש יותר ממנחה אחד הצעת המחקר צריכה להיות מוגשת לשני המנחים לקריאה ואישור טרם הגשה רשמית לחוג. לאחר שהמנחה ימצא את הצעת המחקר ראויה, יעביר הסטודנט את ההצעה לוועדת המ.א. החוגית בצירוף טופס המלצה של המנחה. ועדת המ.א. החוגית תחליט באם להעביר את ההצעה לשיפוט נוסף או לאשרה. הצעות שיצאו לשיפוט נוסף יחזרו אל ועדת המ.א. לצורך החלטה. החלטת הועדה תתועד בטופס שיועבר למנחה ולסטודנט.

4. ביצוע המחקר וכתיבת התזה - לאחר אישור ההצעה ולאחר כשנה וחודשיים של תכנית לימודים מובנית ואינטנסיבית ביותר, מגיע השלב בו הזמן כולו מושקע במחקר האישי של הסטודנט. עם סיום עבודת המחקר יכתוב הסטודנט חיבור תזה עפ"י הנחיות החוג ובתיאום עם הנחיות רל"מ. הסטודנט יגיש למנחה את חיבור התזה לשיפוט.

5. הגשת התזה -לאחר שהמנחה ימצא את חיבור המחקר ראוי, יעביר הסטודנט את החיבור לוועדת המ.א. החוגית בצירוף דו"ח השיפוט של המנחה. ועדת המ.א. החוגית תבחר את השופט הנוסף שיקרא את החיבור. המלצת השופט הנוסף תחזור אל ועדת המ.א. לצורך החלטה. החלטת הועדה תתועד בטופס שיועבר למנחה ולסטודנט.

הנחיות שימושיות:
שלבים לכתיבת תזה

קובץ הנחיות לכתיבת תזה מחקרית בחוג
להעשרה- חוברת סיוע לסטודנטים בכתיבת עבודה מחקרית מאת פרופ' יואב לביא מהפקולטת למדעי הרווחה והבריאות

שירותים לסטודנטים

רשת חברתית:
מעבר ללמידה דידקטית ופרונטאלית משקיע החוג רבות ביצירת קהילה פעילה ברמה האקדמית ואווירה לימודית ומשפחתית ברמה החברתית.
תקשורת בין הסטודנטים, מעבר לימי הלימוד, מתקיימת ברמה האישית, בקבוצות הלמידה ובפורומים של הקורסים השונים דרך אתרי הקורסים במערכת ה-Moodle של החוג.
נוסף על פעילותם של הסטודנטים בקהילות מקצועיות ואקדמיות וברשתות החברתיות, פועלת קבוצה הסגורה לתלמידי וסגל החוג ברשת ה-Facebook (הקבוצה מוגבלת רק לתלמידים וסגל, מי שמעוניין לקבל מידע שוטף ואינו נכלל על קבוצות אלו, ניתן להכנס לדף הפייסבוק של החוג). הקבוצה מאפשרת שיתוף בלתי-פורמאלי של תחומי עניין משותפים, דיונים הנוגעים לנושאים הנלמדים ומוצאים שוב ושוב ביטוי בחיי היומיום. בקבוצה מתפרסמות מגוון של הצעות עבודה המגיעות לחוג ולסגל הרלוונטיות לתלמידים.

כיתות לימוד:
הלימודים בחוג מתקיימים בכיתות הלימוד שבבניין ג'ייקובס בקמפוס הר הכרמל של אוניברסיטת חיפה. כיתות הלימוד חדישות ומאובזרות - רשת אלחוטית של הקמפוס, ציוד אור-קולי, שקעי חשמל בשולחנות ומבנה כיתה המאפשרת למידה מתקדמת.
אנו ממליצים לתלמידים להצטייד במחשב נייד פרטי לצורך לימודיהם, שכן רוב חומרי הלימוד זמינים באתרי הקורסים במערכת ה-Moodle של החוג.

חדרי דיונים לעבודה בקבוצות:
מרבית הלמידה שאינה בשעות ההוראה הפרונטליות מתבצעת בקבוצות לימוד קטנות. לשם כך מצוייד בניין ג'ייקובס במספר חדרי דיונים לשימוש תלמידי הפקולטה לניהול. מפתחות לחדרי הדיונים זמינים במזכירות הפקולטה לניהול הנמצאת בקומה השישית בבניין (חדר 605). הבניין פתוח בימים א'-ה' עד השעה 21:45 (למעט בחגים וחופשה מרוכזת - פירוט והודעות מיוחדות מתפרסמים באתר האוניברסיטה ודרך מזכירויות החוגים).
חדרי עבודה בקבוצות קיימים גם באגף החדש של ספריית האוניברסיטה. חדרי הדיונים מצויידים בנקודות תקשורת ומסך LCD אליו ניתן לחבר מחשב נייד לצורך עבודה משותפת. חדרי הדיונים פתוחים בשעות הפעילות של הספרייה וניתן להזמינם מראש דרך מזכירות הספרייה בטלפון: 04-8240289.
בנוסף לחדרי הדיונים קיימים בספרייה עמדות לעבודה עם מחשבים נייחים ו/או עם מחשבים ניידים ואולמות קריאה מרווחים.

התחברות למערכות ממוחשבות:
ספרייה - התחברות לשירותי הספרייה מרחוק (לא מתוך קמפוס האוניברסיטה) נעשית מאתר הספרייה  (לבחור ב"התחברות מהבית") בעזרת שם משתמש וסיסמא של חשבון הדוא"ל ב-campus. חשוב להדגיש כי החיפוש ב-Google Scholar וקישור לטקסט מלא הקיים בספרייה, אפשרי רק לאחר ההתחברות הקישור שמופיע לאחר מכן. כך גם לגבי גישה למאגרי מידע ופריטים אלקטרוניים.
את השם והסיסמא ניתן למצוא דרך פורטל המידע ושירותים לסטודנט (ב"פרטי חשבון דואר אלקטרוני"). החיבור לפורטל זה הוא דרך מערכת ה-SSO שם שם המשתמש והסיסמא הם מספר תעודת הזהות (9 ספרות של תעודת הזהות, אם טרם שונתה הסיסמא). בפורטל המידע והשירותים ניתן לראות גם את פרטי חשבון שכ"ל, בחינות, ציונים, הזמנת אישורים ועוד.

השאלה בין-ספרייתית - קיימת אפשרות להשאלת מאמרים וספרים ללא תשלום מן הטכניון, במידה ואינם קיימים בספריית האוניברסיטה. השירות מתבצע ע"י מחלקת ההשאלה הבין-ספרייתית. כדי לבקש את השירות יש להיכנס לאתר הספריה ולבחור שם בכפתור השאלה בין-ספרייתית.

אתרי קורסים - חיבור למערכת ה-Moodle נעשית ע"י הקלדת מספר תעודת הזהות של הסטודנט (9 ספרות) בשם המשתמש והסיסמא. לאחר ההתחברות ניתן לשנות את הסיסמא וההגדרות השונות בלחיצה על שם המשתמש בו מחוברים.
תמיכה - במידה ואתם נתקלים בבעיה בחיבור לשירותי האוניברסיטה בממוחשבים, ניתן לפנות למוקד התמיכה של אגף המחשוב. אם ישנה בעיה בהגדרות הדפדפן ניתן להעזר גם בהנחיות של היחידה להוראה נתמכת מחשב.
למוקד התמיכה בפייסבוק הקישו כאן 

נגישות:
סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים ולקויות למידה מוזמנים לעיין בחוברת נגישות השירות של דיקנאט הסטודנטים למידע על השירותים והזכויות שלהם באוניברסיטה.

על אודות החוג לניהול מידע וידע

i-school

החוג לניהול מידע וידע הוקם במתכונת של בתי ספר למידע הנקראים באנגלית “school of information” או בקיצור i-school. הרעיון המרכזי של תנועת ה-i-schools הוא לפתח תחום אקדמי שמתייחס למידע על כל היבטיו – מה הערך שלו? איך הוא מתפשט? איזה מידע אנשים מוכנים לשתף ועם מי? עוד שאלות -- כאשר מושג המידע עומד במרכז.

מחקר

אנו מייחסים חשיבות עליונה למחקר. תכנית ה-מ"א מעוגנת בתיאוריה אך מתייחסת לתופעות אקטואליות, ומשתמשים בנתונים אמתיים בקורסים הרלוונטיים. אנו מעודדים סטודנטים לבחור את מסלול התזה ולהצטרף לקהילה המחקרית שלנו. לסטודנטים המעוניינים בתכנית יותר מעשית אנו מציעים פרקטיקום במגוון ארגונים ומלווים אותם בתהליך.

קריירה

בוגר תכנית ה-מ"א יוכל להשתלב בתפקידים הקשורים למידע באופן ישיר, כגון Data Scientist, User Engagement Manager, ותפקידים בתחום המודיעין העסקי, שיווק מקוון, פרטיות המידע וקריירות בחברות "סטארט-אפ". אבל היום, הרבה תפקידים מחייבים הכשרה במקצועות המידע – לשכת עורכי דין שמתדיינים בסוגיה הקשורה למידע או אינטרנט, חברות תחבורה (אוטובוסים, מוניות, וכו') שקיימים בעיקר כאפליקציה, שירותי בריאות התלויים ברשומות רפואיות מקוונות וכדומה. מקצועות המידע הם המקצוע של... עכשיו!

בוגר תכנית הדוקטורט יוכל להשתלב כחבר סגל אקדמי באוניברסיטת מחקר בארץ ובחו"ל, במעבדות מחקר בתעשייה, ובתפקידים בכירים אחרים עם זיקה למידע.

אווירה

אנו שואפים שהאווירה בחוג תהיה נעימה במיוחד. סטודנטים וחברי סגל בחוג משתמשים במדיה החברתית (באמצעות עמוד הפייסבוק החוגי, למשל) כדי לתקשר ולקבל הצעות העבודה. חברי הסגל משתפים גם את הסטודנטים בשיתופי הפעולה שלנו עם חברות, גופים ממשלתיים, המגזר השלישי, ועם אוניברסיטאות אחרות בארץ ובעולם. האווירה המשפחתית, התקשורת הבלתי-אמצעית שמאפשרת הרשת החברתית והעבודה המשותפת יוצרים רשת מקצועית משגשגת.

לסיכום

בנינו חוג המציע תכנית לימודים עשירה ומאתגרת, כדי ללמוד תחום חדש ומרתק באווירה תומכת. אתם מוזמנים עמנו ליצור קשר לגבי כל שאלה.