New logo faculty social sciences
univ logo

מפגש מס' 3 - מר ראובן קרופיק 3.1.22

מר ראובן קרופיק משמש כיו"ר בנק הפועלים, מכהן כדירקטור חיצוני בבנק הפועלים וכיו"ר הדירקטוריון. מר קרופיק מכהן, בנוסף, כיו"ר ועדת אסטרטגיה ופיתוח עסקי של הדירקטוריון, כיו"ר ועדת האשראי, יו"ר ועדת ממשל תאגידי ומחזיקי עניין וכחבר בוועדות ניהול ובקרת סיכונים, טכנולוגיית מידע וחדשנות טכנולוגית, וכן בוועדה למעקב אחר יישום ההסדרים של הבנק עם הרשויות האמריקאיות. לפני כן כיהן כמנכ"ל "כלל תעשיות ביוטכנולוגיה". מר קרופיק הנו בעל תואר ראשון במדעי החברה (בהתמחות בכלכלה ומדעי המדינה) מהאוניברסיטה העברית בירושלים, במסגרת עתודה אקדמית, ובעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. יזם ומנכ"ל בחברת RDC בע"מ, ומילא שורת תפקידים ביזמות ובהשקעות עסקיות טכנולוגיות. שימש כיו"ר והשתתף בתהליך התפתחותן של חברות בולטות, שחלקן נסחר בנסדא"ק. במקביל, שימש כמרצה מן החוץ בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

המצאת הגלגל היא המצאה חשובה. מה היה קורה אם לא היה קיים הגלגל? יפזר היום כל מיני עקרונות בניהול תוך שילוב סיפורים מחייו, עיקרון חשוב בניהול – תהיה חדשני, תחדש. חדשנות – לראות קונפיגורציה אחרת של הנקודות שנותן תוצאה שונה, וזהו כלי בלתי רגיל. מי שמצליח הוא המנהל החדשן.

נולד בכפר בחווה חקלאית בארגנטינה. בגיל 16 כשעזב את הבית, כל חייו רצה לרכב על סוסים ולעבוד בשדה – לא ידע מה זה טלפון/טלוויזיה, חיים מאוד פשוטים של חקלאים באזור לא מפותח. וזאת המסקנה השנייה בניהול – לא משנה מאיפה באת, העיקר מה אתה צובר בדרך. "על זה שאין לדבר אודותיו, צריך להחליש" – צריך לדעת על מה לא לדבר. המשקל של לימודים ביכולת הניהולית – בסוף היום יש להם חשיבות, אבל צריך להבינה. לא חשוב מה לומדים, אבל מאוד חשוב ללמוד. ראובן עצמו כלכלן, בוגר מדעי המדינה, עו"ד (לא עבד בכך יום אחד), למד תנ"ך והיסטוריה של עם ישראל, וזה מה שחשב שחשוב. אולם חבר ללימודים הסיט את דעתו ללמוד כלכלה בסוף. אקראיות בחיים – כלי ניהולי. לא לזלזל בה אף פעם. עקרון ה"סרנדיפיטי" – התכוונת למשהו אחד ויצא משהו אחר. אתה זורם עם האירועים, וצריך להסתכל לאן החיים מובילים אותך. בלימודי ניהול צריך, לדעתו, להביא סיפורים ודוגמאות מהחיים ופחות תיאוריה. השתחרר מהצבא והתקבל לתדיראן, שהייתה אז אימפריית תקשורת. החיים השתנו לחלוטין, ובתוך שנה נהיה סמנכ"ל. לעולם לא להתפתות בניהול לחפש את הג'וב שנוח לנו. צריך לנסות גם תחומים שאנו לא בקיאים בהם בהכרח. התעקש להיות מנהל מפעל, על אף שלא היה מהנדס ועל אף שאלו היו דרישות הסף לתפקיד. בהמשך מגיע משהו מרכזי בחיים ובניהול העסקי שלו – לגיטימי לפחד. לפי מחקרים, יזמים היום מאוד מפחדים. אסור שהחרדה תשתק אותך ותגרום לך לפחד מכשלון. הפחד הכי גדול של יזם, הוא שיגיע יום אחד והוא ישאל את עצמו – אני לא סולח לעצמי שלא ניסיתי לעשות משהו שפחדתי ממנו. יסוד מאוד חשוב בניהול – אל תהיה קונפורמיסט. קולומבוס אמר: "אני אהיה יורד ים יותר טוב מכולם". הלך לגייס הון ממלכת ספרד, שמימנה לו את המסע, והסוף ידוע. עסקה בין יעקב אבינו ללבן בנו – "נקבע שכרך ואתנה" – עסקת הון הסיכון הראשונה. הציע לו לעבור בצאן, את כל החומים מוציאים ומשאירים רק את הלבנים. מה שנולד חום – שלי, והלבן שלך. שייקספיר – לא היה כותב מחונן, רק ששייקספיר שינה את השפה האנגלית מהיסוד, חידש ובידל אותה. זכה להכרה רק שתי מאות לאחר מכן. האיש עשה מהפכה מבדלת. השלב של הלבטים, החידוד, לראות איפה הבידול – מותר שיהיה רחב. פוקוס הוא חשוב כאשר יש לך בעיה וצריך לפתור אותה. כשהטווח יותר רחב – תהיה פרוע. אייזיק ניוטון – היה אדם מאוד לא מרוכז, ניוטון היה תיאולוג, איש דתי שהאמין ביסודות הדתיות. אם מסתכלים על הפיזיקה הניוטונית, נראה שם יסודות של גילוי אלוהי. כעבור מאה שנים הופיעה הפיזיקה הקוונטית. העולם מתחדש מבלי לפסול את הפיזיקה הניוטונית. מראה את הדינמיקה של חדשנות ושל ניהול.
271235239_3110957455856484_972426938381034076_n.jpg

 

בסוף התקופה בה ניהל את החברה אותה ניהל, קנה מפעל בקריית שמונה, מה שהיה אז (20 שנים אחורה) בגדר פריצת דרך. לעולם לא לחשוש מלעמוד על שלכם. בסוף פוטר, והוצעו לו שתי משרות – סמנכ"ל בכיר ב"שופרסל" ובמקביל הוצע לו להיפגש עם מנכ"ל רפא"ל. הגיע הביתה וקיבל טלפון מהמנכ"ל אחרי שפקפק ביכולות רפא"ל. אמר לו: "אף אחד לא הצליח, אולי אתה תצליח". במקום לעבוד בשופרסל 5 דקות מהבית, בא עם חלום שמרפא"ל תצאנה חברות היי-טק ישראליות. בסופו של דבר, זה התברר כפעולת ההיי-טק הכי מוצלחת במדינת ישראל. משם יצאה חברת "גיוון אימג'ינג", למשל. מנהלים חייבים להתחלף, כדי שלא ייווצר להם קיבעון מחשבתי ותהיה חדשנות. צריך לדעת גם כיצד להתמודד עם כשלונות. מיזם שלו בתחום הרפואה נחל כשלון. לקח בקבוק יין יום למחרת והביא למדענים. אמר, "עשיתם עבודה נהדרת". אתה חייב לסגל לעצמך עקרונות מסוימים אם אתה רוצה להיות מנהל. מנהל צריך באמת בשלבים קשים, לחזק את אנשיו. אתה חייב לדעת להיות שם עבור אנשיך ברגעים הקריטיים. צריך לעצב חזון בכל ארגון בו נהיה. קבע חזון – פשטות, הוגנות והתחדשות. להעדיף תמיד את הפיתרון הפשוט על המורכב. צריך להצניע לכת, להיות אדם פשוט. והוגנות – זה המטבע המודרני, בכל מובן. אל תדחוף אשראי למי שלא צריך, אם אתה בנק. התחדשות – אין עסק אם אתה לא עכשווי. חדשנות – נקודתי: צירוף נקודות שאתה מצרף בצורה אחרת והופך למשהו חדשני. התחדשות – משהו מתמיד, להסתכל על החיים בצורה אחרת, דינאמית, מחדשת. משפט מפו הדב: "לפעמים מישהו לא צריך להישאר ספון בפינתו ביער ולצאת לפגוש אחרים" - אתה ממצה את רוב היכולת הניהולית שלך בשלושת האנשים הראשונים שאתה בוחר. אתה צריך לייצר אמון, אמון שנעומד למבחן גם כשהאנשים עושים טעות. "הקרדיט שלכם, הבעיות שלי, רק תספרו לי בזמן על הבעיות".

269966121_3110957585856471_6109025996010711674_n.jpg

 

facebook-icon youtube-icon youtube-icon

צור קשר

bschool@hevra.haifa.ac.il

בניין רבין קומה 9, אוניברסיטת חיפה,
שדרות אבא חושי 199, הר הכרמל,
ת"ד 3338, חיפה 3103301

 

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | הפקולטה למדעי החברה

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | בוצע ע"י צוות מחשוב של הפקולטה למדעי החברה