New logo faculty social sciences
univ logo

מפגש מס' 6 - מר רן דנאי 24.1.22


טרנספורמציה עסקית בעולם דיסראפטיבי


מהלך ההרצאה:

1. יתרכז בשניים-שלושה אירועים/ נקודות בקריירה שלו שהיו משני כיוון במהלך תיאור קורות חייו.

2. התמודדותו כמנכ"ל עם פעילות משבשת תעשייה (disruption) - פעילות של ייבוא רכב מסורתי (לקסוס/ טויוטה) שמופרעת. השוק זז והכל משתנה. כיצד אתה מגיב כדי לאפשר לחברה שרידות עסקית ל-50 השנים הבאות?

3. עשרת הדיברות שלמד והיה מוסר מניסיונו.

4. שאלות/ תשובות.

רן דנאי, גר בגני יהודה, בן 49 , נשוי למירי ואב לשלושה בנים. גדל ברמה"ש ולמד בתי"ס ממלכתיים רגילים. שירת בלוט"ר. תואר ראשון בניהול וכלכלה מאוניברסיטת תל אביב. התחיל ביזמות עם אחיו לירן, והקים את חברת "אופרן" לליסינג תפעולי (חיבור השמות אופרייט - לירן - רן). 

ran1.jpg


כמה נקודות שבלעדיהן חושב שלא היה במקום שבו הוא נמצא, נקודות מפנה מבחינתו:

1. לימודים בחו"ל - לימודי ה-MBA שלו היו משני חיים. יציאתו לחו"ל פתחה אותו לעולם, לחשיבה אחרת ולחברות בינלאומיות. נפתחה עבורו דלת לעבוד בחברות שלא הייתה לו גישה אליהן מישראל.

2. המקריות - גם כשעובד בחברה, פותח את האוזניים והעיניים ומסתכל מהו הדבר הבא שרוצה לעשות. ראה מודעת דרושים - הגיש מועמדות - התקבל - הגיע לעולם הרכב. לא היה מתקדם בעולם הרכב לולא תהליך זה. נמצא שם כבר 20 שנה.

3. ההזדמנות שקיבל - קיבל הזדמנות מבעלי הקבוצה לקבל תפקיד מנכ"ל ראשון בגיל צעיר.

ran2.jpg

1. פעילות הרכב המסורתית - טויוטה, לקסוס וכדומה. ורטיקל של יבוא ושיווק רכבים.

2. ורטיקל שהקים ביחד עם הצוות ביוניון ב-3-4 השנים האחרונות וההתאמה שלהם לעולם העתידי.

3. מותגים כגון סופר-פארם וכדומה - פחות מעורב.

4. נדל"ן - בארץ ובחו"ל.

5. חברות בתחומים שלא בפעילות העסקית של הקבוצה, אלא כדי לייצר מנעד פעילויות נוסף שיבזר סיכונים (דליה - תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל).

ran3.jpg

שנת 1900, השדרה החמישית בניו יורק, בין כל הסוסים והכרכרות - רכב אחד מונע. קרל בנץ ב-1886 המציא את המכונית הראשונה. 14 שנה אחרי - מכונית אחת, כנראה של עשירי ניו יורק. 13 שנה אחרי (1913) - מכוניות לרוב, אין יותר סוסים, יש סוס אחד.

100 שנים קדימה - "עד שייצא עשן לבן" - טקס ההכתרה של האפיפיור:

ran4.jpg

שנת 2013, אותו טקס - כולם עם סמארטפונים מצלמים את הטקס. אנחנו לא יכולים כיום לחשוב על חיינו ללא המכשיר הזה.

 

ran5.jpg

רגילים להביא עוד מכוניות ועוד מכוניות. שוק הרכב מוסיף בישראל 300 אלף מכוניות בשנה. צריך למצוא את הפתרוונות לצפיפות, ועדיין אין פתרונות כאלו. המשאבים של חניות/ כבישים מוגבלים, וצריכים למצוא את הדרך להשתמש בהם בצורה יותר חכמה. כל חווית השימור ברכב תהפוך לדומה לשימוש בטלפון סלולרי. כמו כן, מעבר לטכנולוגיה חשמלית.

במשך 100 שנה אנחנו עם אותם רכבים באותו קונספט.

ran6.jpg


אנחנו עוברים מהפך שנקרא case - מכוניות מחוברות (connected) לטלפונים/ תשתיות/ תשתיות הכביש וידברו עם רמזורים, עם הרשת, עם התשתית, עם החשמל, כל רכב יהיה מחובר ויפעל על פי נתונים.
רכבים אוטונומיים (Autonomous) - פחות תלות בנהג ויותר במכונה.
Shared - שיתופיות בחניות/ רכבים/ כבישים.
Electric – המהפכה החשמלית. צמיחה בהיקפי מכירות רכבים חשמליים בצורה אקספוננציאלית בישראל בשנים האחרונות. לא הכל קורה ביחד, אבל מדובר בעשור מאוד משמעותי בתחום הרכב.

ran7.jpg

יושב על ההגאים (כמו באונייה) וצריך לקבל החלטות מה צריך לעשות, החלטות שלא יגרמו לחברות הרכב להיות מיותרות בשנים הבאות.

ran8.jpg

צריך להשתנות מספקי רכב/ יצרני רכב לספקי/ יצרני תחבורה. רכב פרטי, רכב שיתופי, קורקינטים - אנחנו עושים הכל. פתאום מנעד הפעילויות רחב יותר וצריך לשם כך תקציבים. אין כסף להשקיע בכל הערוצים וצריך לבחור אסטרטגית באיזה ערוץ להשקיע.

ran9.jpg

נשיא החברה (טויוטה העולמית) אמר זאת כבר לפני שנה. המתחרים שלנו - אפל, אמזון, גוגל - כי הם שחקנים שנכנסים לייצור מכוניות ותחבורה חכמה, כמו גם UBER למשל.

ran10.jpg


שלוש אסטרטגיות שבנו כדי להתמודד עם המצב החדש
:

1. צריכים לייצר ללקוחותינו פתרונות שיוכלו לחלוק תחבורה עם אחרים - כל אחד נותן פתרון להסיע יותר אנשים על אותו רכב.

2. עולם החשמל - חייבים להיות בזירה הזאת. פיתחו 3 חברות: חברה שבונה את תחנות הדלק של העתיד (צריכת החשמל בבית רוב הזמן היא 80%, והיתר במקומות ציבוריים - 20% - הקמת רשת טעינת חשמל). הקדמה של השקעה לביקושים. מבינים שצריכים להיות חשמליים, אבל מבינים שהמטוטלת זזה - סין היא זאת שמובילה את עולם הרכב החשמלי. היה ברור לו כל הזמן שצריך להיות בסין - התקשר עם היצרנים הגדולים במהלך ביקור שם.

3. כל העולם של תחבורה חכמה שאינו אופרטיבי - חברות, בעיקר ישראליות, שמפתחות טכנולוגיות מאוד מתקדמות. פתחו חברת השקעות שמשקיעה כסף רק בחברות ישראליות.

ran11.jpg


אם הבעלות על רכב הולכת להשתנות, סברו שצריכים להציע פתרון לבעלות גמישה - ליסינג אבל יותר גמיש למשל. התחילו לבנות צי רכב סביב העולם הזה, ואנשים אם צריכים למשל ליסינג לחצי שנה, לוקחים. מחזיקים כבר 3,000 מכוניות כאלה בצי קצר טווח. זה למשל אחד הפתרונות להפחתת רכבים על הכבישים. שוק הולך וצומח בעיקר בתקופת הקורונה, שאנשים לא רוצים להתנייד בתחבורה ציבורית.

ran12.jpg

ran13.jpg


חברה שרכשו, כל נקודה היא בית של עובד חברה. אנשים שמגיעים לחברה מסוימת, מגיעים פחות או יותר מאזור מקום העבודה (למשל, באוניברסיטת חיפה, רוב הסטודנטים מהאזור). כל אחד מגיע עם רכב למקום העבודה, יודעים למפות היכן הם גרים ויודעים למצוא מסלול לרכב שיאסוף אותם מהבית ויעשה מסלול אופטימלי להביא אותם בדרך הכי קצרה למקום העבודה.

ran14.jpg


מנסים לתפוס את המיקומים המתאימים לפני כולם לעמדות טעינה.

ran15.jpg


סין היא כמו כל העולם ביחד בתחזית המכירות לרכבים חשמליים. יותר מכך, הם שולטים בשוק משאבי הסוללות בעולם. כל המתכות לייצור סוללות (ניקל, קדמיום) מקורן בעיקר בסין.

ran16.jpg


יש חברות שעושות כל הזמן השוואות של איכות מוצר. הסינים מתחזקים באופן כללי, ובתחום הרכב החשמלי בפרט. כיום השוק הסיני או עובר או משתווה לחברות אירופאיות. צופה שהדבר הזה יילך ויתפוס כיוון.

ran17.jpg


שמות לא מוכרים שמתחילים לתפוס כיוון כמוצר איכותי - חלק מההפרעות והשינויים שהוא כמנכ"ל מתמודד מולם.

ran22.jpg

השיק את הרכב הזה בנובמבר 2021. כששאלו אותו לפני שנה כמה הולכים למכור בשנה, שיער שימכור אלף. עד עכשיו מאז נובמבר 2021, מכר 6,000. הצרכן מאמץ מהר טכנולוגיות חדשות.

ran19.jpg


המתחרה הגדול ביותר של המותג GEELY הוא, באופן פרדוקסלי, טויוטה. אם רוב החברות שמשיקות טכנולוגיות כאלה נמצאות בישראל - החליט לשים חלק מההשקעות של החברה בחברות הללו.

ran20.jpg



בתמונה הבאה נראה מקבל הצטיינות/ הוקרה מסגן נשיא טויוטה העולמית לפני חמש שנים - הוקרה על הפעילות הכי מתקדמת של יבואני הרכב של טויוטה באירופה.

ran21.jpg

1. לא לתת להזדמנויות לחלוף - יכול היה לעבוד בחברת ייעוץ עד היום, אבל ראה מודעת דרושים ולא ויתר על ההזדמנות, הגיש שוב, עד שקיבלו אותו לראיון עבודה. יש הרבה דברים שאנחנו רוצים לעשות בחיים ואנחנו לא עושים (חלום אישי שלו - לצאת לחו"ל ולהיות מנכ"ל של חברה בינלאומית - הייתה לו את ההזדמנות, אבל לא עשה זאת. תמיד יש את הסיבות למה לא - אישה, ילדים).

2. כל יום שעובד הוא חוויה - כל יום לומד משהו חדש, ואין ניסיון שהוא מבובז. המון פעמים אומר לעצמו: "באמת, אני בתור מנכ"ל צריך לעשות את זה?" – עשה סבב בנתניה לאתר מוסך ל-GEELY בנתניה. אולי יש לו אנשים שצריכים לעשות זאת. אבל חזר באותו היום עם תחושת סיפוק שלמד, בסופו של דבר, המון באותו יום אחרי שביקר בשטח וכך גם החלטתו תהיה נבונה יותר על שולחן המנכ"ל. חוזר בערב לארוחת הערב עם הילדים ושואל אותם: תספרו לי דבר אחד חדש שלמדתם היום. הילדים מחכים לזה.

3. השוק הבינלאומי - תרבות, שפה. לימודים בינלאומיים תורמים הרבה מאוד לקריירה. קח את עצמך, סע לשלוש שנים לחו"ל לכיוון אחד. תלמד עוד דברים, תעבוד (מעגלות עד ללמוד בהרווארד). ישראל בסוף היא רק נקודה קטנה על המפה.

4. ממנהל למנכ"ל: דבר אחד מאוד מאוד כואב – בתור מנכ"ל אתה בודד. האחריות של כולם (סמנכ"לים, מנהלים) מסתיימת במפתן הדלת שלך. אף אחד לא יותר מוכשר מהשני. כולנו נולדנו וגדלנו שווים באותם בתי ספר עם ניסיונות לחיים די דומים, אבל בסוף אתה כמנכ"ל בודד כי אתה צריך לקבל החלטות בתנאי אי-ודאות. המון פעמים כמנכ"ל מוצגת לו בעיה, ולא תמיד הוא יודע לקבל את ההחלטה. בתור מנהלים ישימו/ שמו אתכם בראש הפירמידה כדי לקבל את ההחלטה.

5. קבוצת ייעוץ פרטית להחלטות מהותיות - בנה לעצמו קבוצת ייעוץ פרטית של אנשים שמתייעץ איתם בהחלטות קריטיות וחשובות וכאשר רמת חוסר הוודאות גבוהה.

6.  PARETO הפוך - 80 אחוז מהמקרים קורים ב-20 אחוז מהמקרים. רואה זאת בעסקים כאשר יושב עם אנשים, בעיקר עם העובדים שלו, כש-80 אחוז מהפגישה/ הדיווח הם על דברים שקרו בעבר (כמה מוצלחים/ טובים אנחנו וניצחנו ועשינו), ורק ב-20 אחוז מהזמן מדברים על העתיד. דוגל ב-PARETO הפוך - ספרו לי מה לא עשינו טוב. 20 אחוז ספרו לי מה עשיתם טוב.

facebook-icon youtube-icon youtube-icon

צור קשר

bschool@hevra.haifa.ac.il

בניין רבין קומה 9, אוניברסיטת חיפה,
שדרות אבא חושי 199, הר הכרמל,
ת"ד 3338, חיפה 3103301

 

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | הפקולטה למדעי החברה

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | בוצע ע"י צוות מחשוב של הפקולטה למדעי החברה