New logo faculty social sciences
univ logo

דבר ראש בית הספר

Shlomo Hareliשלום רב,

ניהול הוא אתגר מורכב, רב היבטים ותלוי הקשר. ניהול דורש היכרות עם כלים מתחומי דעת מגוונים לצד כישורים אישיים ובין-אישיים רבים. אין דין מנהל בארגון אחד כדין מנהל בארגון אחר, וניהול של ארגון נתון עשוי לדרוש כישורים וידע שונים בתקופות שונות של חיי הארגון וכפונקציה של הנסיבות בסביבה בה הארגון פועל. מכאן, שהכשרת מנהלים היא משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית.

בית הספר למנהל עסקים פועל מתוך הבנה של אתגר זה ומציע מכלול של תוכניות לימוד, שמטרתן להביא לכיתת הלימוד נשים וגברים בעלות ובעלי ניסיון ארגוני עשיר דיו, ועל בסיסו ליצור חווית לימוד מאתגרת ומעשירה העושה שימוש מושכל בניסיון זה על גווניו השונים. עובדה זאת מאפשרת מצב רצוי בו הלומדות והלומדים לא רק סופגים ידע ממוריהם, אלא גם מעמיתותיהם ועמיתיהם, בעלות ובעלי הידע והניסיון המגוונים שהן והם מביאות ומביאים אל הכיתה. על בסיס מצע זה, נחשפות ונחשפים הלומדות והלומדים אל מגוון קורסים בתחומי דעת שונים. חלק מקורסים אלה מקנה כלים מעשיים הנדרשים לניהול, וחלקם מבסס הבנה תיאורטית של היבטים רלבנטיים המאפשרים ללומדים לפתח תובנות שישמשו מצע להתפתחות עתידית כמנהלות ומנהלים. רבות ורבים מן המרצים מגיעים מעולמות מגוונים של ניהול, כך שבנוסף לידע המופץ בכיתה הלימודים עתירים ושזורים בניסיון ניהולי.

האתגר של הוראת הניהול בתחומים שונים מצריך גם קשב מתמיד לשינויים בעולם הדינאמי של ארגונים, ומכאן שבית הספר שואף בהתמדה להתעדכן ולהתפתח מחד, ולהתמקד בתחומים ספציפיים לשם העמקה מאידך. לכן, לצד תוכנית כללית המכשירה מנהלים למגזר העסקי, פועלות תוכניות לניהול ארגונים ללא כוונות רווח, לניהול נדל"ן ושמאות, ניהול בינלאומי עם דגש על עסקים במזרח הרחוק, ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש, ניהול ספנות ונמלים וניהול קיימות. התוכניות השונות חושפות את הלומדות והלומדים לליבת ידע מרכזית ומשותפת, שלצידה התמקדות בתחומי ידע הכרוכים בהתמחויות בסוגי הארגונים השונים.

במקביל למסלולי לימודים אלה, מתנהל גם מסלול מחקרי הפועל כתוכנית תואר שני במנהל עסקים עם תזה. מטרת מסלול זה להכשיר את הדור הבא של חוקרים בתחומי הניהול השונים ומתבסס על המחקר שמתנהל בין כותלי בית הספר. לצד מסלול זה וכהמשך טבעי שלו, בית הספר מקיים גם תוכנית לתואר שלישי במנהל עסקים. עשרות תלמידות ותלמידים נמצאות ונמצאים בשלבים שונים של מחקר בתוכנית זו, ובוגרות ובוגרי תוכנית זו יצטרפו לעשרות שכבר סיימו לימודיהם בעבר ופועלים כיום במוסדות אקדמיים ו/או משמשים כיועצים ומנהלים בכירים. בנוסף, מתקיימת בבית הספר פעילות מחקר נרחבת, הכוללת סמינרים וכנסים, חלקם בסיוע ובשיתוף פעולה עם מרכזי המחקר הקשורים לבית הספר למנהל עסקים.

את בית הספר מלווה מועצת בוגרים המורכבת מבוגרים שכיום נמצאים בעמדות מפתח במגוון רחב של תחומים במשק ומשמשים כוועדה מייעצת ומגשרת בין העולם האקדמי לעולם המעש. ועדה זאת מאפשרת ל"אוורר" ולעדכן את תוכני הלימוד ולשלב בתוכם היבטים מעשיים ועדכניים של ניהול הלכה למעשה.

כל תהליך למידה מתנהל בתוך סביבה היוצרת את התנאים והאווירה הקובעים את תוצרי הלמידה לא פחות מהיבטים אחרים של התהליך. מתוך הבנה זאת בהתחשב במאפייני התלמידות והתלמידים הפוקדים את שערינו, בית הספר למנהל עסקים חרט על דגלו אווירת לימודים חיובית ותומכת בסביבת עבודה משתפת ופורייה. אנו גאים בתלמידותינו ובתלמידינו, בסגל האקדמי ובסגל המנהלי היוצאים מן הכלל, שבזכותם מהווה בית הספר מוקד של איכות.

לבסוף, הגם שמרבית התלמידות והתלמידים באים ללימודים לתקופה מוגבלת ולמטרת רכישת השכלה ותואר, אנחנו מאמינים כי תקופת הלימודים היא רק תקופת היכרות ויצירת קשר ראשוני עם לומדינו, והקשר עימם נמשך לאורך שנים שלאחר הלימודים, אשר במהלכם הבוגרים תורמים ונתרמים מקשר המשכי זה.

בית הספר למנהל עסקים פועל באופן זה למעלה משני עשורים, במהלכם הוכשרו מעל לשלושת אלפים בוגרות ובוגרים, המשובצות ומשובצים בתפקידי ניהול בכירים במגוון תעשיות ובסקטורים שונים. אנו גאים בבוגרות ובבוגרים אלה, המהוות ומהווים חלק מתרומתנו החברתית והכלכלית בארץ ובעולם.

פרופ' שלמה הראלי

ראש בית הספר למנהל עסקים

facebook-icon youtube-icon youtube-icon

צור קשר

bschool@hevra.haifa.ac.il

בניין רבין קומה 9, אוניברסיטת חיפה,
שדרות אבא חושי 199, הר הכרמל,
ת"ד 3338, חיפה 3103301

 

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | הפקולטה למדעי החברה

© 2020 All rights reserved to the University of Haifa | Faculty of Social Sciences