mba logo heb

apply button

univ logo2

דבר ראש החוג

שלום רב,

מקובל שראש חוג מברך בכמה מילים. אבל מכיון שהחוג – ואף התחום האקדמי כולו – הוא חדש, חשבתי שיועיל אם ארחיב בדברי רקע כדי לעזור למועמדים להעריך את מידת ההתאמה בין הלימודים אצלנו לבין תחומי העניין של המועמד.

הרעיון המרכזי - iSchool

החוג לניהול מידע וידע הוא חוג צעיר שמציע תואר שני  (MA) ושלישי (PhD) . החוג נבנה במסורת הבינלאומית של בתי ספר למידע הנקראים באנגלית iSchools.בעיני, המטרה המרכזית של תנועת הiSchools  הוא ליצוק דיסציפלינה אקדמית חדשה, שמושג המידע יעמוד במרכזה. היבט זה או אחר של המידע כבר נחקרים במסגרת הדיסציפלינות הקיימות – פסיכולוגים חוקרים איך זוכרים מידע, סוציולוגים חוקרים איזה מידע אנו משתפים עם אחרים, במימון חוקרים את השפעת המידע על שוקי הון, במדעי המחשב חוקרים איך מידע זורם ברשתות, וכו' – אך לא היתה דיסציפלינה שמוקדשת לחקר המידע כשלעצמו ועל כל היבטיו, עם בסיס תיאורטי ייחודי. לחדד את הנקודה, המטרה הסופית איננה ללמוד חתיכות נפרדות של כל אחד מהדיסציפלינות הקיימות אלא לבנות על גביהן בהתייחסותן למושג המידע, כדי ליצוק דיסציפלינה חדשה עם תיאוריות חדשות להסתכל דרכן על נושא המידע. זה הרעיון מאחורי תנועת הiSchools שאנו חלק ממנה.

תכניות הלימוד MA וPhD

מה בדיוק לומדים? הלימודים הם בין-תחומיים. אבל  ישנם שני ענפים עיקריים. ענף אחד מתייחס להתנהגות אנושית שיוצרים מידע, כגון תהליכי חיבור, שיתוף, וחיפוש אחרי מידע, כולל, תהליכים שיוצרים מידע בלי שהאדם בכלל מודע, כגון רשומות הGPS שבסמרטפון המתעדות כל מקום שהיית בו. כל ההתנהגויות האלה יוצרות מידע. הענף השני מתייחס לשיטות לניתוח המידע – תורת הנתונים Data Science ונושאים קשורים להנדסת הצגת מידע. ששני הענפים קשורים, מפני שהבנה של התהליכים האנושיים העומדים מאחורי יצירת המידע גם עוזרים לנו לנתח ולהבין אותו, ולהיפך. בתכנית הMA ישנה גמישות מסוימת המאפשרת לסטודנט להדגיש אחד משני ענפים מרכזיים אלה.  נושאים נוספים משלימים את התמונה, כגון היבטים כלכליים, והיבטים חוקיים ומוסריים של המידע.   

אנו מייחסים חשיבות עליונה למחקר. תוכנית הלימודים מעוגנת בתיאוריה אך מתייחסת באופן שוטף לתופעות אקטואליות ומשתמשים בנתונים אמתיים בקורסים הרלוונטיים. אנו מגייסים את טובי המרצים שהם מומחים בתחומי ההוראה שלהם ומלמדים מתוך עניין אמיתי לעזור בהכשרת אנשי/נשי מקצוע וחוקרים. אנו מעודדים סטודנטים לבחור לכתוב תזה ולהצטרף לקהילה המחקרית שלנו. לסטודנטים המעוניינים בתוכנית יותר מעשית אנו מציעים פרקטיקום במגוון ארגונים ומלווים אותם בתהליך.

האווירה

אנו שואפים שהאווירה בחוג תהיה נעימה במיוחד, מה שחשוב כדי להתמודד בהצלחה עם האתגר המשמעותי שמציבים הלימודים. מעבר למסגרת הלימודים הפורמאלית משתתפים התלמידים והמרצים בחוג ברשת החברתית (כמו קבוצת הפייסבוק שלנו) לשיתוף, תקשורת, ואף הצעות עבודה המגיעות אלינו תדיר. האווירה המשפחתית, התקשורת הבלתי-אמצעית שמאפשרת הרשת החברתית, והמפגש בכיתות הלימוד ומסדרונות האוניברסיטה, הם המקור לשיתופי פעולה, והשמה לתעסוקה ומחקר בתחום. אנו משתפים את הסטודנטים בשיתופי הפעולה שלנו עם חברות, גופים ממשלתיים, המגזר השלישי, ואוניברסיטאות אחרות בארץ ובעולם.

קריירה

.התכנית מכשירה בוגרים למגוון של תפקידים ברורים ומוגדרים, כולל: מיתוג מקוון, אחראי לשימוש הארגון במדיה החברתית, data scientist, מנהל תוכן של אתר, ארכיטקט מידע, גנזך דיגיטלי, יועץ בתחום פיתוח כלכלי, ויזואליזציה של מידע, הבניית בחירות choice architecture, חינוך מקוון, מודיעין תחרותי מקוון, ועוד. בגלל השילוב של כלים פרקטיים והבנת עקרונות של התנהגות מול מידע, התכנית גם מהווה הכשרה מצוינת למעורבות בחברת "סטארט-אפ". כל המקצועות האלה רלוונטיים גם לעבודה במגזר השלישי. בגלל החשיבות הגדלה של מידע בכל התחומים, התכנית גם מקנה הכשרה למקצועות אחרים שמתמודדים עם סוגיות של מידע, כגון עורכי דין שמתדיינים בסוגיה הקשורה למידע או אינטרנט, מנהלים הרוצים לעודד שיתוף של מידע בין עובדים, ואינסוף תפקידים אחרים שמתמודדים עם סוגיות של מידע ואינטרנט.

 
לסיכום, בנינו חוג המציע תוכנית לימודים עשירה ומאתגרת כדי ללמוד תחום חדש ומרתק, באווירה תומכת. אתם מוזמנים ליצור קשר עם כל שאלה.

בידידות,

ד"ר דיוויד בודוף

ראש החוג לניהול מידע וידע