New logo faculty social sciences
univ logo

ד"ר שלמה קמעו

Imageנושא העבודה: מקומה של אינטליגנציה רגשית בהשתלבות חברתית, משימות ניהול ופיקוד, ומדדי הצלחה בקרב צוערי קורס חובלים

מנחה העבודה: פרופ' שלמה הראלי

לעבודת הדוקטורט שלי הגעתי במקרה. אמנם, תמיד שאפתי לסגור מעגל ולהשלים תואר שלישי, אך לא ממש עשיתי משהו בנדון. במשך שנים שימשתי בתפקיד פסיכולוג בית הספר לקצינים של חיל הים, וכאיש קבע בתפקיד תובעני הסבירות שאתפנה ללימודי דוקטורט הייתה נמוכה ביותר. אלא שבנקודת זמן מסוימת בשנת 2006, חברו מספר אירועים אשר עודדו אותי להתחיל את המסע לדוקטורט. פרופ' שלמה הראלי, אשר שימש באותה עת כפסיכולוג במילואים במיוני חובלים, שקד על ארגון כנס גדול בנושא אינטליגנציה רגשית. אורח הכבוד בכנס והמרצה הראשי היה פרופ' פיטר סאלווי - הוגה המושג "אינטליגנציה רגשית" ומהחוקרים המובילים בתחום. כך למעשה, נוצרו התנאים אשר הובילו לביקורו של פרופ' סאלווי בבית הספר לקצינים ובמיון חובלים שהתרחש באותו שבוע. הביקור של פרופ' סאלווי והכנס שארגן פרופ' הראלי, היוו קטליזטור מבחינתי לביצוע עבודת דוקטורט במקום עבודתי, בבית הספר לקצינים של חיל הים.

מסיבות שונות, עבודת הדוקטורט שלי נמשכה כ-10 שנים (ברוטו). יציאה ללימודים תוך כדי שירות וביצוע עבודת מחקר בצה"ל דורשים קבלת אישורים מרשויות הצבא. לאורך תקופה ארוכה הצגתי את הצעת המחקר לגורמים שונים, כאשר כל גורם התנה את תנאיו למתן האישור. לעתים, היה זה תהליך מורכב ומתסכל, כאשר אישור הלימודים לא חודש, או כאשר חלק מהגורמים היו חסרי השכלה אקדמית כלשהי, ולכן התקשו להבין את כלי המחקר, השיטה ואת הצעת המחקר בכלל. בנוסף, מאחר ומדובר היה במחקר אורך העוקב אחר התקדמותם והישגיהם של מועמדים לקורס חובלים משלב המיון ועד סיום הקורס, שלב איסוף הנתונים לבדו ארך כ-4 שנים.

תהליך זה הוביל אותי למספר תובנות, שחשוב להכיר לפני קבלת החלטה לצאת ללימודי דוקטורט. ראשית, למדתי כי דוקטורט הוא מסע אשר עלול להיות ארוך מהצפוי. לכן כדי להתמיד במסע שכזה לאורך זמן, רצוי לוודא שיש לך תשוקה לנושא המחקר, מוטיבציה ותמיכה מהסביבה וממנחה העבודה, זמן להקדיש לקריאת מאמרים, כתיבה סיזיפית, וכן פנאי רגשי למחשבות והגיגים.

על בסיס הניסיון רב השנים שצברתי בחיל הים בתחום המיון, המנהיגות ופיתוח צוותים, וכן על בסיס הידע האקדמי שרכשתי בפסיכולוגיה בכלל, ובתחום האינטליגנציה הרגשית בפרט, אני משמש כיום כעמית מחקר במרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית. בנוסף, אני מרצה בתחום אינטליגנציה רגשית ומיון כוח אדם. בזמני הפנוי אני מדריך טיולים בחו"ל, מאמן ריצות ארוכות ועוסק בהכנה מנטלית לריצות מרתון.

בקישור שלהלן, תוכלו למצוא את תקציר עבודת הדוקטורט שלי.

facebook-icon youtube-icon youtube-icon

צור קשר

bschool@hevra.haifa.ac.il

בניין רבין קומה 9, אוניברסיטת חיפה,
שדרות אבא חושי 199, הר הכרמל,
ת"ד 3338, חיפה 3103301

 

© 2024 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | הפקולטה למדעי החברה

© 2020 כל הזכויות שמורות לאוניברסיטת חיפה | בוצע ע"י צוות מחשוב של הפקולטה למדעי החברה

Please publish modules in offcanvas position.